Friday, January 14, 2011

Beginner’s BitTorent Guide

Beginner’s BitTorent Guide

Apa Itu BitTorrent??

BitTorrent ialah nama bagi sebuah protokol pengagihan fail pengguna ke pengguna (p2p), dan juga nama bagi perisian pelanggan bebas bagi protokol tersebut. Pada asalnya, protokol BitTorrent direkabentuk dan dicipta oleh Bram Cohen, seorang pengatur cara, tetapi kini ia diuruskan oleh BitTorrent Inc.

BitTorrent merupakan satu cara perkongsian fail yang bersaiz besar tanpa memerlukan kos lebar jalur, pelayan dan perkakas oleh pengedar fail yang asal.

Penggunaan protokol ini telah menyebabkan berlakunya permintaan perkhidmatan jalur lebar yang tinggi oleh masyarakat dunia amnya kerana ia memudahkan perkongsian fail walaupun dalam saiz dan bilangan yang amat besar.

Asas Penggunaan Client BitTorent

Client BitTorrent merupakan program yang menggunakan protokol BitTorrent. Setiap klien berkeupayaan untuk menyedia, meminta dan mengangkut sebarang fail computer melalui jaringan menggunakan protokol tersebut.

Untuk berkongsi sesuatu fail, pengguna mestilah menyediakan satu fail .torrent yang mengandungi metadata tentang fail tersebut bersama-sama trackernya (penjejak).

Pengguna yang ingin mendapatkan fail tersebut mestilah memuat turun fail .torrent terlebih dahulu. Kemudian pengguna harus membuka fail tersebut menggunakan mana-mana Client BitTorrent seperti μTorrent.

Bahasa-Bahasa BitTorrent

Uploader Ialah User Yang Upload Sesuatu File Ke Torrent Site Untuk Di Kongsi Oleh User Lain.Uploader Adalah Merupakan Seeder Yang Pertama.

Seeder Ialah orang/user yang mempunyai file yang complete dlm pc nya tetapi tidak semestinya seorang Uploader.

Leecher Ialah Orang yang tidak mempunyai file yang complete (juga dikenali sebagai PEER).Leecher akan download file dari seeder (dan juga akan upload “piece” file yg dia ada kepada peer/leecher lain yg tidak mempunyai piece tersebut)

Tracker Ialah engine@script yang “keep track” sesiapa yang ada (seed/leech) apa dan piece file apa yang member tu ada.

Swarm Ialah kumpulan computer yang terlibat dengan activiti satu torrent tertentu.

Ratio Ialah Jumlah Total yang anda Upload/Total yang anda Download. Juga dipanggil stats.

Client Ialah program/software yang digunakan untuk download Bit Torrent.

Rehash Ialah bahasa yang digunakan untuk membuka file .torrent.

WTR Dalam Bahasa Penuh Ialah Wait Time Ratio Yang Bermaksud Masa Menunggut Tertentu Yang Di Tetapkan Oleh Owner Torrent Site Untuk Membolehkan User Download Torrent.Walaubagaimanapun User Boleh Bypass WTR Jika Sudah Mencukupi Syarat Yang Di Tetapkan Oleh Torrent Site

Integriti Dalam Penggunaan BitTorrent

UNTUK MEMASTIKAN TORRENT FILE TU TERUS HIDUP DAN MEMBOLEHKAN MEMBER LAIN DAPATKAN FILE YANG DIKONGSI TU, PASTIKAN UTK TERUS SEED FILE TERSEBUT SEHINGGA LAH RATIO KAT CLIENT UTK FILE TERSEBUT PALING-PALING KURANG PUN 1:1

Caranya senang: jangan buang torrent file kat client tu setelah korang habis donlod. Dan pastikan file tu terus jalan, walaupun donlod korang dah complete.

Kalu nak jadi member komuniti yang bagus lagi, jangan buang torrent tersebut walaupun tak dak orang nak donlod file tersebut. Mungkin, member-member yang register baru juga berminat nakkan file tersebut. So dari situ, korang boleh terus seed sahaja.

Juga, sekali sekala ucaplah terima kasih kepada uploader jika korang dapati file yang depa upload tu memang berguna utk korang.

Semoga dengan ucapan korang, uplaoder bertambah semangat utk berusaha utk cari file2 yang bermutu bagi dikongsi kepada member-member yang tak tahu mana nak cari file-file tersebut. Ada ruangan komen kat page torrent detail tu utk tujuan ini. Nak taip ucapan terima kasih ni, tak amik masa yg panjang dan tak payah pun, dan tak effect kat masa korang nak siapkan file yang di donlod tuh. Sesungguhnya uploader neh, mmg tak dapat faedah pun dari file yg depa upload, tapi oleh kerana sayangnya depa kat komniti neh, sanggup upload/seed file berhari-hari tanpa off pc.

Terima Kasih Jiwangtorrent Jiwang Torrent

No comments:

Post a Comment